کسی میتواند به موفقیت برسد که خواهان آن باشد
فخرزاد فخرزاد

این چه عصریست که علم و هنر آن جنگ است

به هنر بودن و بی علم و کمال فرهنگ است

                                                        مشرب صلح و صفانیست به قاموس وفا

                                                        وحدت صلح وصفا خون دل و دل تنگ است

زیب دامان همه فتنه کذب و بیداد

دیدها کور و به کنج قفس دل سنگ است

                                                    (کریم حمید )

اوباما در مقابل سوال خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز که ازوی پرسیده شد که امریکا در جنگ افغانستان برنده میشود جواب داد .

( نه ) و او یکی از راهای حل را دراین رابطه مذاکره با طالبان میانه رو میخواند اضافه نمود که در عراق القاعده در بین قبایل منزوی شده بود اما در افغانستان اینطور نیست و وضع افغانستان را پیچیده خواند .

حامد کرزی از اظهارات آن استقبال نموده .

 ذبیح اله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی میکند به رادیو بی . بی . سی  ادعای بنام طالبان میانه را یک تصور محض خوانده است مذاکرات را با نماینده طالبان با نماینده دولت افغانستان در دبی , کابل , بریتانیا به میانجگیری عربستان سعودی دور از واقعیت خوانده و اضافه نمود تازمانیکه صلاحیت زمین و هوا بدست خارجی ها باشد طالبان حاضر به مذاکره نمی باشند زیراکه خارجیان در عمل حاضر به مذاکره نیستند .

عبدالسلام ضعیف عضو پارلمان و سفیر سوابق طالبان نیز میگوید طالبان میانه رو وجود ندارد و اضافه نمود کسانیکه مسلح نیستند خارجی آنها را طالبان میانه رو خوانده در حالیکه آنها مشکلات با طالبان مسلح دارند .

و آنها را در لست سیاه شامل ساخته اند , و هیچ تضمین برای آنها وجود ندارد و آنها در جهان محکوم هستند درین رابطه زمینه اعتماد سازی با اداره ایالات متحده امریکا ارتباط دارد که اولا˝ آنها را از لست سیاه اخراج و بعدا˝ بدون قید و شرط قبلی زمان و مکان مذاکره تعین شود .

یک افسر نظامی برتانوی که سال گذشته از وظیفه اش استعفا نموده میگوید جنگ در افغانستان بیهوده است .

قومندان ناتو جنرال دیوت مکنین دستاوردهای امنیتی را در سالهای گذشته در رابطه به جنوب شرق کشور ما ناموفق خوانده است و اضافه می نماید نبودن امنیت پایدار چالشی است که ما با او روبرو هستیم و بخش زیاد افغانها به نسبت تشدید شدن فساد اداری از دولت فاصله گرفته اند .

ازینکه چهل یک کشور جهان نتوانسته اند امنیت آنها را تامین نمایند مایوس شده اند .

عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی کمبود قوای مسلح را عامل چالش های نا امنی خوانده اضافه مینماید در صورتیکه مرزها مسد ود نشود تهدید به حالت خود باقی می ماند .

روزنامه گاردین پیشنهادات اوباما را در مورد مذاکره با طالبان میانه رو ناکام خوانده است و اضافه نموده که ارزیابی افغانستان به پاکستان تمرکز شود اوباما میداند که حل معضله افغانستان بدون همکاری پاکستان وجود ندارد .

جنرال میکنن قوت های خارجی را در مناطق وسیع جنوب وبخش از شرق ناموفق خوانده و یک عده قوت های خارجی را متهم به بن بست نموده است .

و جنرال مذکور در بخش از صحبت هایش گفته است که یکی از راهای حل برای افغانستان پاکستان بوده و باید بالای آن فشار وارد شود زیراکه اهداف جنگ اوباما گرفتاری بن لادن مسدود نمودن لانه های تروریزم و جلوگیری از فعالیت آنها میباشد .

جوی بایدن در بروکسل گفت وضع افغانستان و پاکستان نه تنها امریکا بلکه تمام اعضای کشورهای ناتو راتهدید می نماید و اضافه نمود در تصامیم افغانستان نقش پاکستان را باید در نظر بگیریم اوباما خواستار تجدید نظر کامل استراتیژی درمورد افغانستان و پاکستان شده است و فرمانده مسلح بریتانیا این اظهارات جنرال امریکائی را رد کرد که نیروهای بین المللی در افغانستان برنده نبوده او اضافه نمود ما در یک  ماموریت دراز مدت در افغانستان قرار داریم ما باید آنرا بسر رسانیم ما هنوز راه دراز در پیشرو داریم .

ملا عبداسلام ضعیف مناسبات طالبان را با القاعده ضرورت اسلامی میخواند و اضافه نمود همان طوریکه دولت حامد کرزی ضرورت به کشورهای خارجی دارد طالبان نیز به القاعده ضرورت دارند عبدالوکیل متوکل وزیر خارجه اسبق طالبان ملا محمد عمر را یک شخص معتد ل و متواضع میخواند .

جوی بایدن در حالیکه از ناموفق بودن قوت های خارجی در جنگ افغانستان حرف میزند مذاکره با طالبان میانه رو را یک امتحان خوب میخواند .

روزنامه هلال ترییون از مذاکره دولت با طالبان نوشته است و در بخش از آن اضافه می نماید که استاذ برهان الدین ربانی گفته است دو نامه آشتی جویانه حکمت یار که به حامد کرزی نوشته است صرف در آن خواسته است که نیروهای خارجی از شهر کابل خارج شوند همچنان در نامه مذکور اضافه شده مذاکره با طالبان میانه رو نتایج نداشته باید مذاکره در سطح بالا با آنها صورت گیرد .

روزنامه های خارجی پنج فیصد طالبان را آشتی ناپذیر و 25 فیصد متزالزل و 70 فیصد آنرا طالبان خوانده اند که بخاطر پول می جنگند که عده آنرا به ملا محمد عمر و عده دیگرآن را مربوط جلال الدین حقانی بنام طالبان جدید و متباقی آنها را به اقوام و قبایل ارتباط داده که خواهان ایجاد یک دولت دل خواه اسلامی میباشد .

بعضی از کارشناسان امور تدویر و فیصله جلسه بن را یک جانبه خوانده که سبب به قدرت رسانیدن قوت های شمال گردید .

ارسلاح رحمانی میگوید قوت های ایسا بخاطر تامین صلح در کشور ما آمده اند اما کارهای خوب انجام نداده اند و آنها قوت های شمال را به قدرت رسانیده که بالای طالبان عملیات ها را انجام داده اند .

شنکی جان عضو پارلمان کشور میگوید ما طرفدار مذاکره با طالبان در صورت میباشیم که زمینه را برای مردم بخصوص به زنان کشور محدود نسازند , و دستاورد های زنان مورد تهدید قرار نگیرد

ملاا عبدالسلام ضعیف میگوید اگر امریکا مخواهد صلح در کشور ما تامین شود افغانها را بگذارد که خودشان تصمیم بگیرند .

 عده از وابستگان طالبان خواهان یک نظام اسلامی با انفاذ شریعت میباشند .

آقای پوهاند صافی میگوید قوت های شمال در ولایات جنوب شرق آتش را در داده خودشان در کابل آرام حکومت میکنند .

عده مسله طرح مذاکره اوباما را با طالبان میانه رو ناشی از بحران اقتصادی میخوانند .

 حامد کرزی از نشست جامعه جهانی با حضور داشت نماینده کشور ایران در رابطه به افغانستان استقبال می نماید عده از زیاد مردم موجودیت لانه های تروریزم را در آنطرف خط عدم توجه به یک قوای مسلح مدرن , دشواری های اقتصادی , اجتماعی , تشدید انواع خضومت ها و خشونت ها , قانون ستیزی , فرهنگ ستیزی , گسترش فساد اداری , کشت و قاچاق مواد مخدره را .

یک زمینه سازی توسطه آی اس آی غرض نصب افراد دلخواه شان زیر نام طالبان میانه میخوانند .

پرویز مشرف اظهار داشت که ما در جهان بدنام هستیم باید با طالبان مبارزه کنیم و جنگ جویان را از مناطق قبایل اخراج نمایم و اضافه می نماید مصا لحه در سوات با صوفی محمد پیامد مثبت نداشته و در مناطق قبایلی نباید حملات طیارات بی پیلوت امریکایی را تقبیح نمائیم مردم به نسبت رهایی ملا ذاکر از زندان امریکائی ها که یکی از سر دستان فعال طالبان میباشد اظهار نگرانی نموده اند .

کشتن پنج تن را بواسطه قوت های امریکائی  در ولسوالی چرخ ولایت لوگر به اتهام دست داشتن به مخالفین که والی لوگر آنها را بی گناه خوانده زمینه ایجاد فاصله با دولت میدانند .

 با در نظر داشت نظریات فوق مردم و آگاهان امور میگویند که خون به خون شسته نمیشود و خداوند ج برای بنده گان پاک دیانت خویش امر فرموده است .

( مسلمانان باهم برادر هستند دربین شان صلح کنید ) پس روی هدایات فوق مردم ما آغوش خود را بروی تمام مخالفان که صادقانه آرزوی پیوستن به دولت و مردم خویش با در نظر داشت رعایت قانون جاری کشور باشند باز نموده و مینمایند .

باید گفت ازینکه مردم ما در شیر سوخته اند حق دارند دوغ را پف کرده بخورند و از تکرار پیمان شکنی های یاران نیم راه و نامرد دیروزی خویش به نسبت عدم تطبیق تعهدات شان در رابطه به فیصله های ژینف در مورد عودت قطعات محدود شوروی وقت به کشور آبائی شان و ناکام ساختن پلان پنج فقرئی ملل متحد در رابطه انتقال قدرت به یک نیروی بی طرف که منجر به مسلط شدن عقب گرایان در کشور گردید سخت نگران میباشند .

 و از طرف دیگر به فراموشی سپردن بزرگترین جنایات قرن بیستم مانند به دار آویختن مرحوم دکتور نجیب الله و برادرش مرحوم احمدزی , به آتش کشیدن صدها هزار خانه , و دها ملیون بته تاک و درختان مثمر سرزمین انگور یعنی کودامن زیبا قتل عام مردم در یکاولنگ ولایت بلخ ولسوالی قیصا , و انفجار بت های بامیان و غیره کاریست نهایت دشوار که مرحم گذاری با آن زخمهای خونین به دید نهایت وسیع ,سینه فراخ و عمل کرد عالمانه و صادقانه نیاز دارد .

 آقای اوباما اگر واقعا˝ خواهان موفقیت در این رابطه میباشد موضوعات ذیل را باید شامل استراتیژی جدید خویش در رابطه افغانستان در نشست های آینده که پیشرو دارد سازد .

1 . قطع منابع مالی داخلی و خارجی که سبب تجهیز , تمویل و آموزش هراس افگنان میگردد

2 . تحت مراقبت گرفتن ادارات که تاهنوز در خدمت هراس افگنان قرار دارند

3 . تقویه قوای مسلح , مجهز , مدرن , با جلب افسران تحصیل کرده , مسلکی مطابق ضرورت که بتواند از تمامیت ارضی , استقلال ملی و حاکمیت ملی مستقلانا˝ دفاع نماید  

4 . حمایت از تولیدات داخلی , تقویه سکتور زراعتی احیا مجدد نهادهای دولتی مختلط , کوپراتیفی , معادن ,آثار تاریخی و جنگلات مثمر و غیر مثمر

5 . مبارزه جدی غرض محدود ساختن صلاحیت های زورمندان , قاچاقبران مواد مخدره , جنایت کاران ,و عاملین فساد

6 . مبارزه با هرنوع خصومت و خشونت ها , قانون ستیزی و فرهنگ ستیزی , زن ستیزی در کشور

7 . جلب ملیونها اولاد کشور بخاطر آموزش و پرورش در همه عرصه ها

8 . کاریابی به ملیونها جوان بی کار و جلوگیری از نشرات مبتذل که سبب انحرافات اخلاقی و ناامیدی جوانان با آینده شده و مواظبت از اطفال یتیم و فامیل ها معیوبین و معلولین و شهدای راه جنگ

9 . ایجاد یک اداره سالم و کارایی .

باید گفت ما زمانی میتوانیم با آرزو های فوق دست یاب شویم که زمینه یک انتخابات شفاف دموکراتیک به خواست اکثریت مردم  و   تمام نیروهای مترقی کشور و همکاری کشور های ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا در کشور ما مساعد شود در غیر آن با نصب چند تن افراد دلخواه در نقاط کلیدی دولت نمیتوان با چالش های فوق غلبه نمود  . 


March 15th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات